sobota 6. června 2015

2.29 - idoly

Idoly jsou novým herním konceptem příštího update, umožňujícím hráči dobrovolně a volitelně si zvýšit obtížnost boje, výměnou za XP/loot bonus.Cílem změny je trochu přivřít ty rozevřené nůžky mezi zkušenými nebo bohatými hráči a nováčky/občasnými hráči - hra se balancuje těžko, když někdo i těžší obsah probíhá s prstem v nose tam, kde někdo jiný sotva přežívá. Sekundárně je pak možné, že se Ankama připravuje na větší změny v počítání XP/lootu obecně, protože v devblogu je obětován celý odstavec na úvahu nad tím, že se stávajícím historickým stavem jsou nespokojeni, takže bych očekával, že wisdom co nevidět přestane ovliňovat množství expů...



Takže jak to bude fungovat. Idoly je třeba nejprve vyrobit, dělá to shieldsmith. Pro každý boj je pak možné equipnout až 6 z nich, buď předem nebo v přípravné fázi. V případě groupy se nastavují rovněž předem, pokud bojujete ve skupině ale nemáte groupu, pak idoly vybírá ten kdo začal boj. V groupě je možné vybírat ze všech idolů, které mají hráči dohromady, tj. není třeba si je mezi sebou nějak přehazovat. V managementu idolů rovněž vidíte všechny, které ve hře jsou, tj. poznáte které ještě nemáte. Není možné mít do boje více stejných idolů. Narozdíl od challengí pak idoly vždycky dělají boj těžší, a nemůžete se v půlce rozhodnout, že na to serete.

Aktuální seznam idolů na betě (finální anglické názvy mohou být jiné, někde občas zjevně jsou špatná čísla pro major verze, a určitě se ještě bude balancovat, ale pro ilustraci to stačí):
5 Minor Domo (group only) - ending turn within 1 range of an ally gives 1 MP to enemies
5 Minor Kyoub - enemies reduce ranged dmg by 10%
5 Minor Petunia (group only) - when a char receives dmg, allies within 2 cells receive 50% of the dmg
5 Minor Zaihn - allies or enemies dying cause 25% of their HP as damage at >6 range
10 Minor Boble (group only) - when an enemy dies, others gain 100% dmg for 2 turns
10 Minor Butor - enemy dmg in melee range increases by 50%
10 Minor Dagob - enemy dmg increases by 10% per turn
10 Minor Hulhu (group only) - when an enemy dies, others gain 1 MP for a turn
10 Kyoub - enemies reduce ranged dmg by 20%
10 Nyan - ending turn on the same cell causes 50% HP lost for 2 turns
10 Minor Peho (group only) - at the start of their turn, enemies attract all allies at 8+ range by 1 cell
10 Minor Pikmi (group only) - when an enemy is attacked, 50% of the dmg is dealt to chars within 2 cells of the attacker
10 Minor Teleb (group only) - when an enemy ends turn, they add 25% dmg taken to chars within 4 range
10 Minor Yoshi - attacking an enemy from range increases their dmg by 10%
15 Minor Cafra - when an enemy starts turn, the char closest to them takes 50% more dmg for a turn (stackable)
15 Domo (group only) - ending turn within 2 range of an ally gives 1 MP to enemies
15 Minor Dynamo - enemies gain 1 MP
15 Minor Horize - enemy ranged dmg increases by 50%
15 Minor Nyoro - enemies reflect 10% of dmg
15 Ougah - ending turn next to an enemy causes 50% HP lost
15 Penitent (group only) - it's impossible to heal or steal HP (BUG atm, same as Critus)
15 Petunia (group only) - when a char receives dmg, allies within 2 cells receive 100% of the dmg
15 Proxima - enemies kill adjacent chars when they die
15 Minor Sak - enemy dmg is increased by 100% and decreases 10% per turn
20 Minor Bihilete - enemies deal 50% more dmg
20 Butor - enemy melee dmg increases by 100%
20 Critus - it's impossible to heal or steal HP (BUG atm, same as Penitent)
20 Corrode - erosion on chars increased by 40%
20 Hoskar (group only) - ending turn linear to an enemy causes 50% HP lost for 2 turns
20 Hulhu (group only) - when an enemy dies, others gain 2 MP for a turn
20 Korria (group only) - each character places a glyph at the start of their turn which instakills when ending on it
20 Major Kyoub - enemies reduce ranged dmg by 40%
20 Pikmi (group only) - when an enemy is attacked, 100% of the dmg is dealt to chars within 3 cells of the attacker
20 Teleb (group only) - when an enemy ends turn, they add 50% dmg taken to chars within 4 range
20 Vaude - when ending turn, all allies linear to the char receive 50% of their HP as dmg
20 Zaihn - allies or enemies dying cause 50% of their HP as damage at >6 range
25 Aroumb - when a char starts turn, enemies linear of it are healed
25 Boble (group only) - when an enemy dies, others gain 200% dmg for 2 turns
25 Cafra - when an enemy starts turn, the char closest to them takes 100% more dmg for a turn (stackable)
25 Dagob - enemy dmg increases by 20% per turn
25 Major Domo (group only) - ending turn within 2 range of an ally gives 2 MP to enemies
25 Dynamo - enemies gain 2 MP
25 Horize - enemy ranged dmg increases by 100%
25 Peho (group only) - at the start of their turn, enemies attract all allies at 6+ range by 1 cell
25 Major Petunia (group only) - when a char receives dmg, allies within 2 cells receive 200% of the dmg
25 Sak - enemy dmg is increased by 200% and decreases 20% per turn
25 Ultram (group only) - allies place a glyph at the start of their turn; enemies starting or ending on them turn invulnerable for a turn
25 Yoshi - attacking an enemy from range increases their dmg by 20%
30 Major Butor - enemy dmg in melee range increases by 200%
30 Major Hulhu (group only) - when an enemy dies, others gain 2 MP for 2 turns
30 Muta - not ending turn next to an enemy causes 50% HP loss
30 Nyoro - enemies reflect 25% of dmg
30 Major Pikmi (group only) - when an enemy is attacked, 200% of the dmg is dealt to chars within 3 cells of the attacker
30 Major Teleb (group only) - when an enemy ends turn, they add 100% dmg taken to chars within 4 range
35 Bihilete - enemy dmg increases by 100%
35 Major Cafra - when an enemy starts turn, the char closest to them takes 200% more dmg for a turn (stackable)
35 Masterful Domo (group only) - ending turn within 3 range of an ally gives 2 MP to enemies
35 Dragoche - when an enemy dies, it deals its max HP as dmg to the attacker
35 Major Dynamo - enemies gain 3 MP
35 Major Horize - enemy ranged dmg increases by 200%
35 Major Petunia (group only) - when a char receives dmg, allies within 4 cells receive 400% of the dmg
35 Major Sak - enemy dmg is increased by 400% and decreases 40% per turn
35 Major Zaihn - allies or enemies dying cause 100% of their HP as damage at >6 range
40 Major Boble (group only) - when an enemy dies, others gain 400% dmg for 2 turns
40 Masterful Butor - enemy dmg in melee range increases by 400%
40 Major Dagob - enemy dmg increases by 20% per turn (BUG atm, same as normal Dagob)
40 Djim - monsters are invuln until they are moved by a spell; their dmg increases by 200% if they receive pushback dmg
40 Masterful Hulhu (group only) - when an enemy dies, others gain 3 MP for 2 turns
40 Nekineko - enemies gain 1 MP every time they are hit
40 Major Peho (group only) - at the start of their turn, enemies attract all allies at 4+ range by 1 cell
40 Masterful Pikmi (group only) - when an enemy is attacked, 400% of the dmg is dealt to chars within 4 cells of the attacker
40 Masterful Teleb (group only) - when an enemy ends turn, they add 100% dmg taken to chars within 6 range
40 Major Yoshi - attacking an enemy from range increases their dmg by 20% (BUG atm, same as normal Yoshi)
45 Masterful Dynamo - enemies gain 4 MP
45 Masterful Horize - enemy ranged dmg increases by 400%
45 Major Nyoro - enemies reflect 50% of dmg
35 Masterful Sak - enemy dmg is increased by 800% and decreases 80% per turn
50 Major Bihilete - enemy dmg increases by 200%
50 Leukide - each attack on a monster attracts all linear and diagonal chars and increases its dmg by 50% for a turn
45 Masterful Cafra - when an enemy starts turn, the char closest to them takes 400% more dmg for a turn (stackable)
50 Nahuatl - when an enemy dies it's automatically revived by the next monster
50 Masterful Yoshi - attacking an enemy from range increases their dmg by 20% (BUG atm, same as normal Yoshi)
50 Masterful Zaihn - allies or enemies dying cause 100% of their HP as damage at >4 range
55 Masterful Boble (group only) - when an enemy dies, others gain 800% dmg for 2 turns
55 Masterful Dagob - enemy dmg increases by 20% per turn (BUG atm, same as normal Dagob)
55 Masterful Peho (group only) - at the start of their turn, enemies attract all allies at 4+ range by 2 cells
60 Masterful Nyoro - enemies reflect 100% of dmg
65 Masterful Bihilete - enemy dmg increases by 400%
80 Major Kyoub - enemies reduce ranged dmg by 80% 

Group only znamená, že idol jde použít jen pokud jsou v boji více než 4 monstra i 4  hráči (včetně sidekicků). A to číslo na začátku není bonus, ale ohodnocení obtížnosti použití toho idolu, což je podstatné v případě, že chcete plnit achievmenty. Achievmenty jsou nově nastavené pro idoly pro každý boss fight, a pro jejich splnění je třeba zvítězit se součtem idolů větším než xx. Kde nejtěžší xx je například aktuálně 300. To jest nemáte přikázáno, jaké konkrétní idoly musíte použít, a je možné takticky si vybrat takové, které vyhovují vaší hře nebo konkrétnímu bossovi. Nicméně, pokud chcete na 6 idolů dát 300, tak se sami podívejte na ten seznam, i nějaký F2 obsah bude asi docela hardcore!

Celkově mi to přijde jako dobrý nápad, pro end level hráče a lovce achievmentů zábava na dlouho, a i pokud jen někde expíte solo tak se určitě bonus za nějakých 6 snadnějších idolů při harvestu hodí...

9 komentářů:

  1. Super. Už se na idoly těším, snad budou brzo!

    OdpovědětVymazat
  2. Kombinace idolů navíc dávají nějakej bonus k jejich číselný hodnotě (tj. vyjadřují že je těžší je dávat současně), takže na těch 300 asi nebude nutný vybírat jen z idolů 50+.

    OdpovědětVymazat
  3. Hmm, zatim to asi bude rozbity... :-)
    http://i.imgur.com/TdY1QGL.jpg

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je docela málo expu ne ? :)

      Vymazat
    2. To je no, jen 30m za 40vterin, to by ti 200 mohla zabrat i cely odpoledne, hrozny... :)

      Vymazat
    3. http://s11.postimg.org/wloszo05t/dofus_2015_06_08_11_54_10_Rus_Oscar_Ley.png
      :-)

      Vymazat
  4. to se ankamě něco povedlo opět :D

    OdpovědětVymazat
  5. Len taka otazocka blba... asi na ne nebudu dalsie sloty ale budu sa dat equipnut namiesto dofusov/trofej?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ne, to bude extra 6 slotu jen na ty idoly samozřejmě.

      Vymazat